Over Finán Support

Tijdens het uitvoeren van mijn werk als budgetbeheerder bij een gemeente miste ik een richtlijn bij de begeleiding van mijn cliënten. Want wat verwachten we nu precies van onze cliënten wanneer ze uitstromen en wat bieden we om dat ook te kúnnen verwachten? Bovendien merkte ik dat meerdere budgetbeheerders wel met dezelfde passie begeleiden, iedereen deed dat op zijn eigen manier. Bieden we dan wel een uniforme kwaliteit? Werkt iedereen wel efficiënt genoeg of zijn er budgetbeheerders die de (liefdevolle) eigenschap hebben om allerlei werkzaamheden zelf te doen in plaats van de cliënt daarin een leermoment te bieden? 

'Wat er nog niet is kun je maken', en daar was de eerste stap. De ontwikkeling van een helder werkproces voor de uitvoering van budgetbeheer met een bijpassende werkboek voor de cliënt. 

De positieve reacties op het werkboek Budgetbeheer waren de aanzet voor een algemene versie. Inzetbaar voor iedereen die géén budgetbeheer afneemt, maar wel wat hulp kan gebruiken. De geboorte van de BudgetBox was een feit! Een breed inzetbare tool die voor veel mensen een uitkomst is. Want ook, of misschien vooral, de groep die nooit eerder om hoefde te kijken naar zijn uitgaven loopt vast nu de energie-, boodschappen- en brandstofprijzen een groot deel van de inkomsten opslokken. 

Mijn persoonlijke affiniteit met dit onderwerp zorgt ervoor dat ik erg betrokken ben. Ik pleit ervoor om zoveel mogelijk vanuit het perspectief van de cliënt te werken. Dat uit zich al in de spreekkamer bij de intake: 'wat goed dat je er bent, ik kan me voorstellen dat dit een grote stap was'.  Want stel je nu eens voor dat je je hele financiële situatie bij de gemeente op tafel moet leggen. Dat moeten is omdat je er zelf niet meer uit komt. Ik kan me voorstellen dat de állerlaatste stap is om bij de gemeente aan te kloppen voor hulp. Het vooroordeel over de ambtenaar van de gemeente werkt ook al niet mee, want we zijn 'altijd op vakantie, nooit bereikbaar en bellen nooit terug'. Tenminste dat is een veelgehoord vooroordeel. Het duurt echt wel even voordat het vertrouwen begint te komen. Des te meer is het belangrijk om vanaf het eerste moment te laten weten dat je er bent om te helpen en dat jullie het sámen gaan doen.  Er is heel veel moed (of wanhoop) voor nodig om hulp te vragen, dus áls ze er dan eenmaal zijn, wees een betere hulpverlener dan ze verwachten en help ze naar een toekomst zonder geldzorgen.


 

 
 
 
E-mailen
Info